TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
De trend en ontwikkelingen van de branche hebben wij onderzocht met behulp van de DESTEP-model. Dit model staat voor: Demografisch, Economisch, Sociaal & Cultuur, Technologisch, Economisch & Politiek en Juridisch.
Demografisch
Nederland telt in 2018 een recordaantal kapperszaken. Het aantal mensen dat als kapper heeft gewerkt nam het afgelopen jaar niet veel toe. Bijna de helft van de kapper is zelfstandig ondernemer. De afgelopen tien jaar zijn er ongeveer 10 duizend kapperszaken bijgekomen. Zowel in 2007 als 2017 telde Nederland zo'n 45 duizend kappers. Het aandeel dat als zelfstandige werkt werkte is toegenomen van 43 procent in 2007. Dit zijn onder andere thuiskappers en kleine salons aan huis.
De meeste kapperszaken liggen in Groot – Rijnmond. De regio kende ook de grootste toename van kapperszaken tussen 2007 en 2018. Amsterdam en Utrecht staan op de tweede en derde plek. De grootste bevolking van kapperszaken was in beide jaren in Zeeuws- Vlaanderen. De minste kappers per duizend inwoners zijn in de gebieden Utrecht, West Nederland en Groningen (Recordaantal kapperszaken, 5 December 2018 CBS).
De Europese Unie heeft vijftien jaar geleden een richtlijn opgesteld waarin wordt gesteld dat goederen en diensten gelijk moeten zijn. Daarnaast is er voor de kappersbranche nog een extra rapport op gesteld. Daarnaast staat dat er verschillende tarieven voor mannen en vrouwen niet mogen. Toch wordt daar maar weinig gehoor aan gegeven.
Kapper Reon Nettenbrijers vindt de prijsverschillen tussen man en vrouw niet nodig. Bij hem gaat het juist om arbeidstijd die er in een kapsel zit. Een kort kapsel knippen kan een stuk veeleisender zijn dan het bijpunten van lang haar volgens hem. Bij hem zijn dan ook de prijzen gelijk ongeacht wat voor geslacht je bent (Je geslacht mag de prijs van de kapper niet bepalen, maar het gebeurt wel, 24 Oktober 2019 RTL Nieuws).
Economisch
Na 2021 het eerste kwartaal nam de omzetontwikkeling in de kappersbranche toe. Dit zal wellicht te maken hebben met het feit dat de kapper op 23 februari weer open mochten. Hiervoor was er een groot dieptepunt in de omzetontwikkeling (Omzetontwikkeling, 31 augustus 2022, CBS en Julia Osendarp, 23 februari 2021, Binnenland).
Er zijn veel verschillende economische groeiperspectieven. Door bijvoorbeeld een social mediapagina aan te maken kan de kapper zijn of haar werk laten zien aan anderen. Het is een vorm van marketing in de hoop dat mensen de social mediapagina zullen zien en dus naar deze kapperszaak gaan om zich te laten knippen. Verder kan een eigen kapsalon app ook wonderen doen. Hierop kunnen klanten een afspraak plannen zonder de kapper op te bellen. Dit is voor de klant makkelijk en voor de kapper nog handiger. Hierdoor kan de kapper gewoon bezig blijven met het knippen van de huidige klant in plaats van de telefoon op te moeten nemen (SocialMedia gebruik kappers, 08 november 2019, Tophair).
Verder zijn onderlinge relaties ook heel belangrijk. Tussen de klant en de kapper, maar ook tussen de collega's. De band van de collega's onder elkaar zal voor gezelligheid in de zaak moeten zorgen. Als het gezellig is zullen de klanten ook met meer plezier naar deze zaak gaan. De relatie tussen klant en kapper is ook heel belangrijk natuurlijk. Als de klant en de kapper het ook gezellig hebben zal de klant hoogstwaarschijnlijk terugkomen. Verder zal de klant hoogstwaarschijnlijk tegen vrienden of vriendinnen vertellen waar zij naar de kapper gaat en zal de kapper dus wellicht meer klanten krijgen en dus meer omzet (Paulien Noordzij, 19 mei 2019, In de buurt).
Sociaal en Cultuur
De ondernemer 'Guy Sarlemijn' vermeldt dat het interieur van de salon een belangrijk onderdeel van de kapper is. Het is belangrijk dat de klant binnen een salon komt en gelijk kan zien en voelen wat voor een zaak die persoon binnen stapt.
De klant moet zich goed en op zich gemak voelen, die ervaring is heel belangrijk zodat klanten sneller terug willen komen. De eigenaar kijkt niet alleen naar het interieur van de salon maar ook naar het begeleiden in de bouw, Arbo Wetten en alle praktische zaken wat erbij komt kijken. Door bijvoorbeeld je was ruimte af te scheiden van de werk ruimte kan de klant optimaal tot rust komen. Als ondernemer vindt hij dat de routing is belangrijk voor de salon, waar komt de klant binnen en wat is het vervolgplan van de behandeling? Hier houdt Guy Sarlemijn extra rekening mee zodat hij zich kan plaatsen in de klant voor een mooie beleving (Guy Sarlemijn, 18 Januari 2021, WieWatWaar).
Communicatie is een belangrijk onderdeel van het vak. Het onderzoek heeft uitgewezen dat een klant gerust bij je je terugkomt als je luistert en een gesprek voert met de klant. Dezelfde klant blijft weg als hij goed is geknipt maar niet tevreden was over de communicatie. Het resultaat van het onderzoek was een 6 voor het vakwerk en 8 voor de omgang. Natuurlijk is goede communicatie belangrijk maar het behouden van een klant en nieuwe klanten werven voor vooral bereikt met de overige service (Communicatie kapper, Viet Dahles 2013).
Technologisch
Goede inrichting kapperszaak meer dan het halve werk. Als klant zijnde weet je meestal binnen een fractie van een seconde of je je op je gemak voelt of niet als je een kapperszaak binnen stapt. Als dit niet het geval is kom je de volgende keer niet zo snel meer terug en dat is niet wat je als kapper wilt. Een geslaagde inrichting draagt daarom in belangrijke mate bij aan goede business. Er is sprake van een goed interieur voor een kapsalon, als er voor elk van de verschillende onderdelen een behandeling ruimte is gecreëerd. Bijvoorbeeld: Een plek waar de klanten ontvangen kunnen worden, zone waar het haar gewassen wordt, een atelier om te kleuren en werkplekken waar geknipt en gestijled kan worden (Peter van den Boom, 17 Januari 2022, Het Ondernemers belang).
Net als de lay-out is de verlichting heel bepalend voor de klant. Het licht moet kloppen met het activiteitenniveau: hoe ontspannener, des te minder fel het licht (Peter van den Boom, 17 Januari 2022, Het Ondernemers belang).
Smart Mirror
De bekroonde Smart Mirror, ontwikkeld in samenwerking met CareOS, verbetert de haarkleurervaring van consult tot nazorg met een live beeld van de werkelijke haarkleur, gezichtsherkenning die het mogelijk maakt om eerdere looks terug te vinden en een 360° video-opname om het haar vanuit elke hoek te bekijken. "Beide innovaties zijn technologie-ondersteunde diensten die salons kunnen toevoegen aan hun bestaande services om meer mensen naar de salon te trekken en hun bestaande klanten iets nieuws en opwindends te bieden", zegt Chesebro (Esteticamagazine, 22 Januari 2020, Wella Professionals).
Ecologisch
Natuurkappers gebruiken 100% biologische en natuurlijke producten, dus geen chemicaliën in de verf. Dit zorgt juist voor glanzender, sterker en voller haar.
Natuurkapper voor kleuren van haar en grijs haar dekken. Het verschil tussen donker en licht blijft zichtbaar. Het is een kuur en zorgt voor vol, mooi en sterk haar dat uitval tegengaat. Er is geen belasting voor de gezondheid en het milieu. Vervangen voor gangbare verf in verband met allergie voor chemische bestanddelen (Natuurkappers, 2022, Natuurlijke producten).
Kappers moeten bezuinigen op watergebruik. Vaak wordt een kraan al opengezet terwijl de nodige artikelen om bijvoorbeeld het haar te verven niet in handbereik zijn en dus daarna pas gepakt moeten worden. Hier wordt dus water verspild. Verder moet de kapper natuurlijke producten gebruiken. Bij het uitspoelen van het haar na een verfbeurt bijvoorbeeld komen er chemische stoffen in het spoelwater, wat doorstroomt door het riool en uiteindelijk in de zee/oceaan terecht komt. Hier moet verandering in komen (M. Douwes, 2019, Sociale Zaken en Werkgelegenheid).
Kappers moeten veilig en hygiënisch te werk gaan. Denk hierbij aan een schaar met een pinksteun. Deze moet op een manier vastgehouden worden zodat de andere vier vingers op één lijn liggen. Als een kapper uit wil zoeken hoe zuinig hij/zij is kan diegene een lijst invullen met 'ja’ of 'nee’. Uit deze lijst kan dan afgeleid worden of de kapper goed te werk gaat, of juist niet. Dan moet deze kapper zich aanpassen en waar nodig is dingen verbeteren (De Goudse organisatie, 8 januari 2021, De Goudse verzekeringen).
Politiek en Juridisch
Door politieke besluiten in verband met Corona, warden voor de eerst lockdown ontzettend veel kappers nog snel opgebeld, omdat mensen nog gauw even naar de kapper wilden voordat zij thuis werden opgesloten (Roodgloeiende telefoons, 18 december 2021, RTL-nieuws).
Door de lockdown gingen veel kappers dicht. ‘Hierdoor was de kas al leeg’, zegt voorman Maurice Crusio. Veel kappers wilden stoppen door de crisis, omdat de overheid de kappers niet genoeg steunden. Veel kappers die hun zaak te koop zetten, hadden niet eens de mogelijkheid om de zaak te verkopen. Dit omdat er veel kosten zijn bij het verkopen van de kapperszaak, zoals het betalen van een transitievergoeding voor het personeel. Maar deze kosten kunnen zij helemaal niet betalen, omdat de kas al leeg is. Veel kappers bereikten net niet een omzetverlies van 20%, waarmee de kapper in aanmerking zou komen voor loonkostensubsidie NOW (Gerben Kuitert, 24 januari 2022, De Ondernemer).
Veel kappers knipten, ook al werd het hun verboden, alsnog veel klanten in de lockdowns. “Het is ‘big business’ nu”, zegt Laura Veneman. Veel kappers knippen de klanten aan huis. Zij doen dan alsnog een mondkapje op en handschoenen aan voor de zekerheid. Verder gaan de kappers alleen als de kust veilig is: de klant is niet ziek en het gezin en de familie van de klant zijn ook gezond (Laura Veneman, 24 april 2020, RTL-nieuws).
Op de volgende pagina’s wordt er meer verteld over de onderwerpen die onderzocht zijn. Deze informatie wordt gebruikt in het onderzoek. Er wordt verteld over verschillende aspecten en onderwerpen die online zijn gevonden.
Reacties
Een reactie posten